P.E.C.S.

pecs-1

Το Σύστημα Επικοινωνίας μέσω Ανταλλαγής Εικόνων (Picture Exchange Communication System – P.E.C.S.) βασίζεται στην προσέγγιση Πυραμίδα (The Pyramid Approach to Education),  η οποία χρησιμοποιεί τις γενικές αρχές της Εφαρμοσμένης Ανάλυσης της Συμπεριφοράς (Applied Behaviour Analysis – A.B.A.) και δίνει έμφαση στην ανάπτυξη των λειτουργικών δεξιοτήτων επικοινωνίας, ανεξάρτητα απο τον τρόπο επικοινωνίας που χρησιμοποιείται.

Το PECS πρωτοχρησιμοποιήθηκε στο Πρόγραμμα Αυτισμού του Delaware. Εφαρμόζεται σαν ένα πακέτο παρέμβασης ενισχυτικής/εναλλακτικής επικοινωνίας για άτομα με κάποια διαταραχή του φάσματος του αυτισμού ή συναφείς αναπτυξιακές δυσκολίες.

Το P.E.C.S. ξεκινάει με το να διδάξει στο άτομο να δίνει την εικόνα του αντικειμένου, που επιθυμεί, στο άτομο με το οποίο επικοινωνεί και εκείνο άμεσα να του δίνει το αντικείμενο που θέλει. Στην πορεία, το άτομο διδάσκεται πως να διακρίνει την/ις επιθυμητή/ές εικόνα/ες ανάμεσα σε άλλες και πώς να τις βάζει μαζί σχηματίζοντας προτάσεις. Αργότερα, το άτομο μαθαίνει πως να απαντά σε ερωτήσεις και να κάνει σχόλια.

Τα 6 στάδια του P.E.C.S.
  1. Πως επικοινωνούμε
    Το άτομο μαθαίνει να δίνει την εικόνα του αντικειμένου ή της δραστηριότητας, που επιθυμεί εκείνη τη στιγμή, στο άτομο με το οποίο επικοινωνεί και εκείνος υλοποιεί την επιθυμία του.
  2. Απόσταση και επιμονή
    Τα άτομα μαθαίνουν πως να γενικεύουν την δεξιότητα επικοινωνίας, που ανέπτυξαν στο 1ο στάδιο, σε διάφορα περιβάλλοντα, με διάφορα άτομα, σε διαφορετικές αποστάσεις απο την εικόνα του αντικειμένου ή της δραστηριότητας, που επιθυμούν, και με επιμονή στην επικοινωνία.
  3. Διάκριση εικόνων
    Το άτομο μαθαίνει να διακρίνει την επιθυμητή εικόνα ανάμεσα σε άλλες, οι οποίες είναι τοποθετημένες μέσα σε ένα ντοσιέ “επικοινωνίας”.
  4. Δομή πρότασης
    Το άτομο μαθαίνει να δομεί μια απλή πρόταση χρησιμοποιώντας τις κατάλληλες εικόνες για να ζητήσει αυτό που θέλει. Στη πορεία, εμπλουτίζουν τις προτάσεις τους με επίθετα, ρήματα και προθέσεις.
  5. Απάντηση σε ερωτήσεις
    Το άτομο μαθαίνει να απαντά χρησιμοποιώντας τις εικόνες και δομώντας μια πρόταση στην ερώτηση “Τι θέλεις;”.
  6. Σχόλια
    Το άτομο μαθαίνει να κάνει σχόλια ή ερωτήσεις πάνω σε ένα θέμα που θέλει δομώντας προτάσεις αποτελούμενες απο εικόνες που αρχίζουν με “Βλέπω…”, “Ακούω…”, “Νοιώθω…” κ.α.