Γενικά σκέφτεσαι γρήγορα αλλά συχνά νοιώθεις ότι κάτι δεν πάει καλά στην ανάγνωση ή/και στην γραφή; Δυσκολεύεσαι κάποιες φορές να εκφράσεις λεκτικά αυτό που θες ή να καταλάβεις αυτό που σου λένε; Είσαι γενικά ανοργάνωτος και ξεχασιάρης; Σε στενοχωρούν αυτά τα γεγονότα και τελικά καταλήγεις να αναρωτιέσαι: “Μήπως είμαι χαζός;”
Αν έχεις απαντήσει “ναι” στις παραπάνω ερωτήσεις, τότε το πιο πιθανό είναι ότι εμφανίζεις Δυσλεξία σε κάποιο βαθμό ή δυσκολίες μάθησης. Η Δυσλεξία στην αρχή αναφερόταν στη δυσκολία που είχε ένα άτομο με τις λέξεις και αργότερα άρχισε να γίνεται αναφορά και στην ανάγνωση και τη γραφή.
Δεν υπάρχει προφανής αιτία, που προκαλεί τη Δυσλεξία. Πρόκειται για σύνολο παραγόντων: αδύνατη μνήμη, φτωχή αλληλουχία, χαμηλός οπτικοκινητικός συντονισμός. Η Δυσλεξία έχει διάφορους βαθμούς σοβαρότητας. Εφόσον διαβάζεις το άρθρο αυτό, τότε προφανώς έχεις αναπτύξει καλή ανάγνωση. Μπορεί σε μικρότερη ηλικία οι γύρω σου να παρατηρούσαν ότι δεν είσαι καλός αναγνώστης αλλά με το χρόνο βρήκες κάποιο τρόπο να αντισταθμίσεις αυτή τη δυσκολία. Τότε ποιο είναι το πρόβλημα;
Κάποιες φορές μπορεί να είναι δύσκολο να εντοπίσεις ακριβώς τη φύση του προβλήματος αλλά γενικά νοιώθεις ότι παρόλο που έχεις καλή αντίληψη και λογική αργείς να κάνεις διάφορα πράγματα που οι συνομήλικοί κάνουν ταυτόχρονα με εσένα. Ακόμη μπορεί να νοιώθεις ότι εσύ χρειάζεται να προσπαθήσεις πολύ περισσότερο για να καταφέρεις κάτι που οι άλλοι ολοκληρώνουν με ευκολία. Μπορεί να ξοδεύεις πολλές ώρες για να κάνεις τα μαθήματά σου και από ένα σημείο και μετά να δυσκολεύεσαι να συγκεντρωθείς και να προσπαθείς πολύ για να ολοκληρώσεις τις εργασίες σου αλλά τελικά να μην έχεις το επιθυμητό αποτέλεσμα.
Το γεγονός είναι ότι τα συμπτώματα της Δυσλεξίας κάποιες φορές δεν είναι εμφανή, παρά μόνο όταν γίνεσαι έφηβος. Παρόλ’ αυτά, συμπτώματα υπάρχουν και σε μικρότερη ηλικία.
Ας δούμε τα παρακάτω:
- Γλωσσικές δυσκολίες: Παρατηρείς οτι πρέπει να διαβάσεις το κείμενο πολλές φορές για να καταλάβεις τι λέει. Δεν είσαι ορθογράφος και τα ορθογραφικά λάθη γίνονται περισσότερα, όταν πρέπει να γράψεις μια έκθεση. Δυσκολεύεσαι να αποτυπώσεις στο χαρτί αυτό που έχεις στο μυαλό σου.
- Φτωχή μνήμη: Αν νοιώθεις οτι δεν μπορείς να συγκρατήσεις στη μνήμη σου πληροφορίες, τότε το πιο πιθανό είναι οτι θα έχεις δυσκολία στην απομνημόνευση τηλεφωνικών αριθμών, στην συγκράτηση και εκτέλεση βημάτων οδηγιών, στην συλλογή σημειώσεων απο προφορικό μάθημα ή ακόμη και στην αφήγηση ενός γεγονότος.
- Δεξιότητες οπτικοκινητικού συντονισμού: Μπορεί γενικά στα αθλήματα να τα καταφέρνεις καλά αλλά να μην έχεις καλό γραφικό χαρακτήρα. Μπορεί να έχεις δυσκολία με την αλληλουχία και να γράφεις ανακατεμένα τα γράμματα στις λέξεις ή έναν πολυψήφιο αριθμό, να μπερδεύεις το δεξί με το αριστερό και να δυσκολεύεσαι να διαβάσεις έναν χάρτη και να ακολουθήσεις οδηγίες για να φτάσεις σε έναν προορισμό.
- Αντίδραση σε αυτές τις δυσκολίες: Μπορεί γενικά να έχεις άγχος αλλά όταν πρόκειται να εκτελέσεις μια δραστηριότητα, που ξέρεις οτι είναι δύσκολη να αγχώνεσαι ακόμη περισσότερο. Γενικά, κάποιες φορές να νοιώθεις απαισιόδοξος, ματαιωμένος, καταθλιπτικός και με χαμηλή αυτοεκτίμηση. Παρόλ’ αυτά, διαγνωστεί η δυσκολία και πάρεις την κατάλληλη βοήθεια απο τα κατάλληλα άτομα, τότε όλα αυτά τα συναισθήματα αντικαθίσταναι απο αισθήματα χαράς, κατανόησης, αναγνώρισης της αξίας σου και λύσης των ερωτημάτων.
πηγή: kidshealth.org