Πρέπει να ανησυχώ για την ακοή και την ομιλία του παιδιού μου;

worried-parents

Οι παρακάτω ερωτήσεις αφορούν στην ακοή και στην ομιλία του παιδιού.

Διαβάστε κάθε ερώτηση που αντιστοιχεί στην ηλικία του παιδιού σας και απαντήστε με “ναι” ή “όχι”
Γέννηση
  • Ακούει την ομιλία άλλων;
  • Ξαφνιάζεται ή κλαίει με τον θόρυβο;
  • Ξυπνάει με δυνατούς ήχους;
  • Σταματά μια δραστηριότητα με το άκουσμα ενός νέου ήχου;
  • Παράγει ήχους ευχαρίστησης;
 0-3 μηνών
  • Γυρίζει προς τα εσάς όταν μιλάτε;
  • Χαμογελάει όταν του μιλάτε;
  • Φαίνεται πως αναγνωρίζει τη φωνή σας και ησυχάζει αν κλαίει;
  • Σταματά μια δραστηριότητα για να προσέξει μια άγνωστη φωνή;
  • Επαναλαμβάνει την ίδια συλλαβή πολύ συχνά (π.χ. “γκου”, “κου”);
  • Χαμογελάει όταν σας βλέπει;
  • Κλαίει διαφορετικά για διαφορετικές του ανάγκες;
4-6 μηνών
  • Ανταποκρίνεται στο “όχι” και σε διαφορετικούς τόνους φωνής;
  • Κοιτά τριγύρω για να εντοπίσει την πηγή νέων ήχων (π.χ. κουδούνι της πόρτας, ηλεκτρική σκούπα, σκύλος);
  • Παρατηρεί παιχνίδια που κάνουν ήχους;
  • Δίνει προσοχή στη μουσική;
  • Σας λέει (με ήχους ή κινήσεις) αν θέλει να κάνετε κάτι;
  • Παράγει “γουργουριστούς” ήχους όταν μένει μόνο του ή όταν παίζει μαζί σας;
  • Το βάβισμά του μοιάζει πιο πολύ με πραγματική ομιλία και έχει πολλούς διαφορετικούς ήχους (π.χ. “μ”, “π”, “μπ”);
7-12 μηνών
  • Του αρέσουν παιχνίδια όπως το “κούκου – τσα” ή το “πάει ο λαγός”;
  • Ανταποκρίνεται σε ενήλικες όταν του λένε “Έλα εδώ” ή “Θέλεις κι άλλο;”
  • Ακούει με προσοχή όταν του μιλάτε;
  • Αναγνωρίζει λέξεις ή ονόματα καθημερινών αντικειμένων (π.χ. “ποτήρι”, “παπούτσι”, “γάλα”);
  • Γυρίζει ή κοιτά όταν του φωνάζουν το όνομά του;
  • Το βάβισμά του έχει σύντομες αλλά και μακρές ομάδες ήχων (π.χ. “τατα”, “απαπ”, “μπιμπιμπιμπι”);
  • Χρησιμοποιεί ήχους που μοιάζουν με ομιλία και όχι σε κλάμα για να κερδίσει ή να κρατήσει την προσοχή σας;
  • Μιμείται διάφορους ήχους ομιλίας;
  • Παράγει 1 ή 2 λέξεις (“γειά”, “μπαμπά”, “μαμά”, “ναι”) ακόμη και αν δεν είναι καθαρές;
1-2 ετών
  • Δείχνει εικόνες σε βιβλίο όταν τις ονομάζουμε;
  • Δείχνει μερικά μέρη του σώματος όταν του ζητηθεί;
  • Ακολουθεί απλές εντολές και κατανοεί απλές ερωτήσεις (π.χ. “Σπρώξε τη μπάλα.”, “Φίλα το μωρό.”, “Που είναι το παπούτσι σου;”);
  • Παρακολουθεί απλές ιστορίες, τραγουδάκια και δίστιχα;
  • Παράγει όλο και περισσότερες λέξεις κάθε μήνα;
  • Παράγει 2 λέξεις μαζί (π.χ. “κι άλλο γάλα”, “όχι μπάλα”, “μαμά τσάντα”);
  • Παράγει ερωτήσεις 1-2 λέξεων (π.χ. “Γάλα πού;”, “Τι αυτό;”);
  • Χρησιμοποιεί πολλούς διαφορετικούς ήχους συμφώνων στην αρχή λέξεων;
2-3 ετών
  • Κατανοεί τη διαφορά στη σημασία “πάνω – κάτω”, “μέσα – έξω”, “μεγάλο – μικρό”, “ξεκινάω – σταματάω”;
  • Ακολουθεί 2 εντολές (π.χ. “Πάρε τη μπάλα και βάλτην κάτω από το τραπέζι”);
  • Χρησιμοποιεί φράσεις 2-3 λέξεων για να μιλήσει σχετικά με κάτι ή για να ρωτήσει για διάφορα πράγματα;
  • Η ομιλία του γίνεται κατανοητή τις περισσότερες φορές από άτομα που το γνωρίζουν;
  • Παράγει μία λέξη σχεδόν για κάθε ένα πράγμα;
  • Ζητά αντικείμενα με το να τα ονομάζει;
3-4 ετών
  • Σας ακούει όταν φωνάζετε από κάποιο άλλο δωμάτιο;
  • Ακούει την τηλεόραση ή το ραδιόφωνο στην ίδια ένταση με τα άλλα μέλη της οικογένειας;
  • Κατανοεί απλές ερωτήσεις που ξεκινούν με “ποιος;”, “τι;”, “πού;”;
  • Μιλάει για δραστηριότητες που έκανε στο σχολείο ή σε σπίτι φίλων;
  • Συνήθως μιλάει με ευκολία χωρίς να επαναλαμβάνει συλλαβές ή λέξεις;
  • Η ομιλία του είναι καταληπτή και από άτομα έξω από την οικογένεια;
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις με 4 ή και περισσότερες λέξεις;
4-5 ετών
  • Δίνει προσοχή σε μια σύντομη ιστορία και απαντά σε απλές ερωτήσεις;
  • Όλοι όσοι γνωρίζουν το παιδί πιστεύουν ότι ακούει καλά;
  • Ακούει και καταλαβαίνει τα περισσότερα από αυτά που λέγονται στο σπίτι και στο σχολείο;
  • Η φωνή του ακούγεται καθαρά όπως των άλλων παιδιών;
  • Χρησιμοποιεί προτάσεις που δίνουν πολλές πληροφορίες;
  • Λέει ιστορίες που διατηρούν το ίδιο θέμα μέχρι το τέλος;
  • Επικοινωνεί άνετα με άλλα παιδιά και ενήλικες;
  • Παράγει τους περισσότερους ήχους σωστά;
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ:

Όλα “ναι”: Πολύ καλά. Το παιδί αναπτύσσει την ακοή του, το λόγο και την ομιλία του σύμφωνα με τα αναπτυξιακά πρότυπα για την ηλικία του.

1-2 “όχι”: Το παιδί μπορεί να αντιμετωπίζει μια μικρή δυσκολία στην ακουστική επεξεργασία των πληροφοριών ή στην εκπομπή του λόγου. Καλό θα ήταν να συμβουλευτείτε έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας για να συζητήσετε την εικόνα του παιδιού.

3 ή περισσότερα “όχι”: Κρίνεται απαραίτητο να αξιολογηθεί λεπτομερώς τόσο η ακοή όσο ο λόγος και η ομιλία του παιδιού απο έναν ειδικό στην ανάπτυξη του λόγου και της ομιλίας.

Το ερωτηματολόγιο έχει βασιστεί στο ενημερωτικό υλικό της American Speech – Language – Hearing Association (A.S.H.A.)